Trycket ökar på marknadssidan

Många går fortfarande kvar i segerrus efter Landskrona BoIS serieseger och makalösa avslutning i lördags. Men för Anders Lindfors – marknadsansvarig hos BoIS – finns det inte tid över för att vila på lagrarna. Hans telefon har redan börjat ringa och planerna för nästa år smids för fullt inom kansliets väggar.

– Det är faktiskt omtumlande. Jag har redan haft flera samtal från sponsorföretag som vill boka plats i restaurangen när vi möter HIF. Detta utan att spelprogrammet är spikat, säger Anders med ett gott skratt.

– Att sponsorintäkterna kommer att öka under 2018 tvekar jag inte på. Däremot är det svårt att förutspå någon procentsats. Men känslan är att intresset skruvas upp ytterligare inför Superettan både från de sponsorer vi redan har och nya som kommer till, bedömer Anders.

Anders Lindfors drar det tunga lasset på marknadssidan med kontakter, kontraktsskrivande med mera med huvuddelen. Men han har också god hjälp av Bosse Holmqvist – legendarisk speaker på Idrottsplatsen – som har hand om 1915-sponsorerna och Ungdomspaketen.

– 1915-paketen vänder sig till de sponsorer som vill vara med och stötta men som inte tar något större paket. Man betalar 1 915 kronor per år och bidrar därmed med ett viktigt tillskott till föreningen. Ungdomspaketen ligger på 2 000 kronor per månad och är inriktade på stöd till ungdomssidan, förklarar Anders.

– Det är viktigt att påpeka att alla sponsorer är välkomna i Landskrona BoIS. Vill man sponsra med en mindre summa så hittar vi en bra lösning så att man får något för sitt stöd till BoIS. Jag kan berätta att vi har nästan 200 företag som sponsrar idag. En fantastiskt fin siffra. Av dessa tillhör 85 Affärsnätverket, berättar Anders.

Kraven på BoIS ökar inför 2018 liksom behovet av mer pengar. Visserligen får man ett tillskott från förbundet men det är trots allt från marknadssidan som huvuddelen av kostnaderna betalas.

– Samtidigt måste vi också fundera på olika sätt att erbjuda mera till sponsorerna. Fler träffar, flera evenemang och så vidare. Jag hoppas att vi nästa säsong ska kunna bjuda på sju-åtta riktigt stora fotbollsfester på Idrottsplatsen. Det finns ju på förhand en del publikmatcher, säger Anders.

– Dessutom hoppas vi förstås på att Idrottsplatsen får en uppfräschning och även att vi kan knyta klubben ännu tajtare till Landskrona och Landskronaborna. Det känns verkligen som klubben och staden hänger ihop. Detta hoppas jag ska utvecklas ytterligare under 2018.

Även om siktet nu är inställt på 2018 glömmer inte Anders Lindfors bort den insats som sponsorerna gjort under 2017.

– Det har varit ett fantastiskt gensvar. Jag är imponerad. Man har ställt upp helt otroligt. Inte bara med sponsorpaket utan på våra satsningar som Skolans dag, pengar till A-lagets bortaresor med mera. Jag kan inte nog berömma och uttrycka klubbens tacksamhet, säger Anders.

Under intervjun kommer det in sponsorer som redan nu vill betala in för nästa säsong och telefonen ringer hela tiden.

– Det är mycket att göra men det är angenäma uppgifter jag sysslar med, myser Anders.

Text och bild: Lasse Möller

Guldpartners 2017

Huvudpartners 2017

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng