När många klubbar idag skrotar det tryckta programmet och kanske på sin höjd levererar ett A5-blad så gör man tvärtom i Landskrona. Inför matchen mot Qviding har publiken möjlighet att köpa ett programblad för 20 kronor med mycket läsning och så är det tänkt att bli under kommande hemmamatcher i år.

Hela programbladet handlar om Landskrona BoIS och den aktuella matchen, men det är inte klubben som står som utgivare. I stället är det två entusiaster, Torgny Andersen och David Jönsson, som helt ideellt producerar det redaktionella innehållet, som är på 20 sidor. Hela överskottet går nämligen till Landskrona BoIS, dels fem kronor till ungdomsavdelningen som ska sälja programmet, dels resten av överskottet till klubbkassan.

Varför ger man då ut ett tryckt programblad när många andra satsar på digitalt?
– Jag tycker att ett matchprogram, som man kan läsa i god tid innan matchen, precis som den varma korven hör till själva upplevelsen av att gå på match, säger Torgny Andersen,

Namnet på programbladet är Sunes Magasin.
– Ja, det är en hyllning till Sune, d v s Sonny Johansson, en av klubben största spelare genom tiderna.
– Tanken är att programmet varje gång ska innehålla ett längre reportage, ett par idolbilder med lite fakta som inte handlar om fotboll samt förstås, spelarstatistik och ett par sidor om den aktuella matchen. Vidare kommer vi att publicera en del gamla bilder, säger Torgny.
– Sedan hoppas vi kunna knyta till oss fler annonsörer, avslutar Torgny och hoppas på mycket publik på IP på lördag och många programköpare.

Text: Bert Lundqvist

HUVUDPARTNERS

Logotyp för Oatly
Logotyp för Unibet
Logotyp för Volkswagen Syd
Logotyp för Puls
Logotyp för Ekbladhs
Logotyp för Serneke
Logotyp för Teamab
Logotyp för Ohlssons
Logotyp för Landskronahem
Logotyp för HSB Landskrona
Logotyp för Prenad

GULDPARTNERS